Meer dan 200 olifanten gestorven door droogte in Zimbabwe

Dierenpartijen en -activisten maken zich in Nederland druk om één goed verzorgde voormalige circusolifant: Buba. Het leidt de aandacht af van echte problemen: in Zimbabwe zijn onlangs nog ruim 200 olifanten gestorven van dorst en honger door de droogte, zo berichtte het Algemeen Dagblad op 12 november 2019 j.l.

Moeten we nu echt willen dat de goed verzorgde olifanten dame Buba wordt weggehaald bij haar vaste verzorgers, terwijl we zeker weten dat zij daar niet om komt van de honger en dorst?

Olifant Buba krijgt voldoende water en hooi om zich goed te kunnen voeden... De familie Freiwald zorgt hier al tientallen jaren voor.

Helpt u mee in het welzijn, de verzorging, het onderhoud en verblijf van olifant Buba?

U kunt direct iets betekenen door een donatie te doen op rekeningnummer :

NL62 RABO 0306 8491 27

t.n.v. Stichting Buba

Download hier de informatiefolder van Stichting Buba
STICHTING BUBA Informatiefolder.pdf
Adobe Acrobat document 2.5 MB

Het Algemeen Dagblad berichtte daar op 12 november 2019 als volgt over:

Een dode olifant in Hwange National Park, Zimbabwe.
Een dode olifant in Hwange National Park, Zimbabwe. © AP

Meer dan tweehonderd olifanten gestorven in Zimbabwe door droogte

Meer dan tweehonderd olifanten zijn gestorven door droogte in het grootste natuurreservaat van Zimbabwe. Hwange National Park wil nu met een massale verhuizing van de dieren voorkomen dat er nog meer sterven.

Het plan is om zeshonderd olifanten, twee groepen leeuwen, wilde honden, vijftig buffels, veertig giraffes en tweeduizend impala’s te verhuizen naar minder drukke parken. ,,Bijna alle dieren ondervinden problemen door de droogte”, zegt woordvoerder Tinashe Farawo van het park. ,,Olifanten vallen makkelijk op tijdens onze tochten, maar we zien ook dat vogels het moeilijk hebben. Sommige soorten kunnen alleen broeden in bomen van een bepaalde hoogte en juist die bomen worden nu door olifanten omver geduwd in hun zoektocht naar eten.”

Zimbabwe heeft te kampen met de ergste droogte sinds decennia: een derde van de bevolking (meer dan vijf miljoen mensen) is daardoor afhankelijk geworden van humanitaire hulp. Ook de dieren in de natuurreservaten lijden onder de aanhoudende droogte. In hun zoektocht naar voedsel en water komen ze steeds dichter in de buurt van nabijgelegen dorpjes. Al 33 mensen zijn dit jaar overleden door confrontaties met de dieren, zegt het management van het Hwange National Park.

Zimbabwe telt zo’n 85.000 olifanten - alleen buurland Botswana heeft er meer, naar schatting 130.000. Het Afrikaanse land worstelt al een tijdje met de aantallen wilde olifanten. Het land wil olifanten exporteren naar onder meer China en de Verenigde Emiraten om zo geld te verdienen voor natuurbehoud en overbevolking in de parken tegen te gaan.

Reactie schrijven

Commentaren: 0